Ylen hallintoneuvoston PS-edustajat – Yle osoittaa puolueellisuutensa vaatiessaan laajalle levinneen videon poistamista

Perussuomalaiset Yleisradion hallintoneuvoston jäsenet ja kansanedustajat Jari Ronkainen, Leena Meri ja Olli Immonen paheksuvat Ylen vaatimusta poistaa sosiaalisessa mediassa laajalle levinnyt video. Yle vetoaa tekijänoikeuksiin pyytäessään Tampereen kaupunginvaltuutettua ja Perussuomalaisten Nuorten varapuheenjohtajaa Joakim Vigeliusta poistamaan koostamaansa videota, jossa Ylen Jälkiviisaat-ohjelman panelistit paljastavat puolueellisuutensa Elokapina- ja Convoy-mielenosoitusten suhteen.

– Ylen puolueellisuudesta on käyty hallintoneuvostossa keskustelua kerta toisensa jälkeen. Nyt Yle on jäänyt kiinni housut nilkoissa eikä selittelyt enää auta. Yle on miehittänyt niin ohjelmat kuin muunkin sisällöntuoton lähinnä punavihreiden ideologian kannattajilla. Tämän täytyy muuttua, jotta yhteiskunnan moniäänisyys tulisi paremmin esiin, Jari Ronkainen sanoo.

Ylen toiminnassa ja ohjelmissa puolueettomuudelle tulisi asettaa erityistä painoarvoa, sillä Ylen toiminta rahoitetaan julkisista varoista. Talouselämän mukaan Ylen määräraha on paisumassa lähivuosina 600 miljoonaan euroon, eikä suomalaisten maksaman Yle-veron tuotto riitä edes sen kattamiseksi.

– Ei voi olla niin, että koko kansa pakotetaan maksamaan yhden tietyn poliittisen ideologian sisällöistä ja tuotannosta. Perussuomalaiset ovat vaatineet leikkauksia Ylen budjettiin, Yle-veroon sekä ehdottaneet Ylen TV-kanavia maksukortin taakse. Tänä päivänä nämä vaatimukset näyttävät yhä enemmän perustelluilta, Leena Meri toteaa.

Hallintoneuvoston perussuomalaiset vaativat Yleä peruuttamaan kohtuuttoman poistopyyntönsä ja pahoittelemaan toimintaansa. Heidän mukaansa jatkossa kommentaattorien ja panelistien valintaan on kiinnitettävä enemmän huomiota.

– Yle on pyytänyt videon poistamista, vaikka tekijänoikeudet antavat mahdollisuuden sitaatti- ja parodiatarkoituksiin. Asia näyttää Ylen kannalta pahalta ja ainoa oikea tie ulos on Ylen anteeksipyyntö ja toiminnan täyskäännös. Jatkossa Ylen tulee palvella koko väestöä, eikä vain vallalla olevaa punavihreää klikkiä, Olli Immonen perustelee.

Eduskunnan valitseman Ylen hallintoneuvoston tehtävänä on mm. huolehtia ja valvoa, että julkisen palvelun ohjelmatoiminnan mukaiset tehtävät tulevat suoritetuiksi ja päättää yhtiön strategiasta.

– Vaikka hallintoneuvoston toimenkuvaan ei suoraan kuulukaan ohjelmasisältöjen puntarointi, niin odotamme, että seuraavaan kokoukseen tuodaan selvitys tilanteesta erityisesti suhteessa Ylen strategiaan. Strategiassa painotetaan riippumattomuutta ja moniäänisyyttä, joka on jälleen kerran joutunut kyseenalaistetuksi, perussuomalaiskolmikko kertoo.

Lisätietoja:

Kansanedustaja Jari Ronkainen, p: 09 432 3141, jari.ronkainen@nulleduskunta.fi