Ranne: EU ja Suomi sääntelevät itseään kohti Pohjois-Korean elintasoa – ”Loppukädessä yksityiset kansalaiset kuluttajina ja veroalamaisina maksavat kaiken”

Eduskunnassa keskusteltiin tänään yritysten sähköistämistuesta, jolla korvattaisiin yrityksille aikaisemmin maksettu päästöoikeuksien kompensaatiotuki. Päästöoikeuksien hinta on moninkertaistunut, ja samaan aikaan uusi tuki olisi aikaisempaa paljon pienempi. Sähköistämistuen käyttö ja saaminen on hallinnollisesti järjettömän vaikeaa.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Lulu Ranne antoi hallituksen kuulla kunniansa:

– Loppukädessä yksityiset kansalaiset kuluttajina ja veroalamaisina maksavat kaiken, mitä yritykset ja julkinen hallinto tekevät. Jos valtio lisää yrityksille veroja ja maksuja, ne maksaa kuluttajakansalainen. Jos valtio lisää yritystukia, ne maksaa veronmaksajakansalainen.

Kuluttaja maksaa, kun ei muuta voi

Ranne toteaa, ettei yrityksien sinänsä tarvitse piitata niille sälytettävistä lisävelvoitteista niin kauan, kun ne voivat siirtää lisäkustannukset hintoihin. Ripeimmin ns. vihreä siirtymä eteneekin luonnollisten monopolien ja välttämättömyyshyödykkeitä myyvien yritysten toiminnassa, joiden kysyntä ei juuri jousta hintojen noustessa. Joillekin monopoleille turhat, ylimitoitetut ja ennenaikaiset investoinnit ovat jopa erittäin kannattavia. Kuluttaja maksaa, kun ei muuta voi.

– Kilpailluilla markkinoilla kuluttaja maksaa hyödykkeen hänelle tuottamasta lisäarvosta. Jos yritys joutuu investoimaan välttääkseen veron tai maksun, kuluttajalle ei synny mitään lisäarvoa. Yritykselle ei synny euron euroa todellista, asiakkaan lisäarvoon perustuvaa kassavirtaa investoinnin maksamiseen. Väite, että tällaiset investoinnit luovat kestävää kasvua, on yksinkertaisesti väärä.

– Elinkeinoministeri Mika Lintilä väitti keskustelussa, etteivät yritykset investoi välttääkseen veroa, jollainen päästöoikeusmaksukin luonteeltaan on. Totta kai investoivat, sitä vartenhan päästöoikeuskauppa on rakennettu, että se tekee fossiilisten polttoaineiden käytön kannattamattomaksi yrityksille ja ohjaa niitä tekemään uusia investointeja kesken vanhojen taloudellista pitoaikaa, Ranne puuskahtaa.

Kulutus pitää nykyiset väestömäärät hengissä

Ranne tunnistaa, että toisinaan sääntelyä ja markkinoiden ohjailua tietenkin tarvitaan. Kyse on järkevän tasapainon löytämisestä. Yhteiskunnan ja kansantalouden kannalta ei-välttämättömät verot, maksut ja tuet leikkaavat aina kansalaisten ostovoimaa ja valinnaista kulutusmahdollisuutta, heikentäen talouskasvua. Lisäksi hinnat nousevat nyt nopeammin kuin palkat muun muassa energiakustannusten takia, eivätkä hallituksen päätökset helpota palkansaajien ostovoimaa millään lailla.

– Jotkut peräävät kulutuksen dramaattista leikkaamista. Kulutusta on tietenkin kehitettävä kestävämmäksi, mutta kulutus on se yhteiskunnan jakelumekanismi, joka pitää nykyiset väestömäärät hengissä.

Suomi sääntelee itsensä ulos markkinoilta

Ranteen mukaan EU:n ja Suomen heikko talouskehitys eivät ole sattumaa. Suomi sääntelee itseään sekä ulos markkinoilta että hengiltä kohti Pohjois-Korean jakelumekanismia. Kun kulutus heikkenee, yhä useampi on tukien varassa, viljelee itse, näkee nälkää tai kaikkia näitä.

– Luulette, ettei sellainen ole Suomessa tai Euroopassa enää mahdollista. On parhaillaankin, ja kaikki voi käydä todella nopeasti.

– Järjettömintä on luoda epäonnistuneita vero- ja lisämaksujärjestelmiä ja sitten joutua paikkailemaan niitä tukijärjestelmillä. Päästökauppajärjestelmä on viimeistään nyt muuttunut turhaksi rasitteeksi, koska riittävät kannusteet luopua fossiilisista polttoaineista ovat muutenkin olemassa. Kyse ei olekaan ympäristöstä, vaan EU:n tavoitteista rahoittaa itseään ohi jäsenvaltioiden yksimielisen päätöksenteon.

Kuluttajien rankaisemisessa ei ole järjen hiventä

Ranne arvioi EU:n toiminnan olevan kuitenkin sen omista vääristyneistä lähtökohdista katsoen jollakin lailla käsitettävää. Täysin käsittämätöntä sen sijaan on Suomen oman hallituksen halu kokoomuksen tuella rankaista kuluttajia ja veronmaksajia paljon kovempaa kuin mitä edes EU-säännökset edellyttävät. Siinä ei ole Ranteen mielestä etäisintäkään järjen hiventä.

– Kun lukee tämän sähköistämistuen saamisen, toteuttamisen, seurannan ja maksatuksen ehtoja, olemme kasvattamassa lisälonkeroa paisuvaan hallinnolliseen olioon, joka kuluttaa järjettömästi sekä julkisia että yksityisiä resursseja.

Tällaiseen sääntelyyn meillä ei ole varaa

Ranne laskee, että valtion henkilöstömäärä on kasvanut Antti Rinteen / Sanna Marinin hallituksen aikana merkittävästi. Turpoava kymmenien tuhansien työntekijöiden ja eritasoisten pomojen armeija suunnittelee, koordinoi, toteuttaa, valvoo, tarkastaa ja päsmäröi toistensa töitä ja tehottomia prosesseja, joita ei pitäisi tehdä lainkaan. Ja kansalaiset ja yritykset raatavat syöttäen tätä kasvavaa ameebaa.

– Sen sijaan, että nämä hyvinkoulutetut ihmiset houkutellaan valtiolle yksityissektoria paremmilla palkoilla pyörittämään vahingollista byrokratiaa, tarvitsemme heidät tuottamaan kansalaisille elintärkeitä peruspalveluja tai tekemään yksityissektorilla jotain, jonka Suomi voi myydä.

– Tällaiseen sääntelyyn meillä ei ole varaa, vaan sitä on lähdettävä määrätietoisesti purkamaan, Ranne päättää.