Julkisen talouden suunnitelma 2023-2026 nojaa hallituksen itsepetokseen – ”Nykymenolla Suomi kohtaa jokaisen uuden kriisin entistä huonommassa kunnossa”

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Lulu Ranne kiinnittää huomiota julkisen talouden suunnitelman 2023-26 moniin ongelmiin, joilta hallitus sulkee silmänsä.

– Valtionvarainministeri Annika Saarikko toistaa mantraa, jonka mukaan vihreän teknologian kehittämisestä tulee Suomelle uusi Sampo, jonka vientituotteet rahoittavat hallituksen kyvyttömyyden laittaa menoja tärkeysjärjestykseen, aloittaa Lulu Ranne.

Ranne muistuttaa, että tämä sama mantra on kuultu ennenkin. Kun esimerkiksi tuulivoimaa myytiin kymmenisen vuotta sitten puheilla, että vuoteen 2020 mennessä ala työllistäisi Suomessa jopa 36 000 ihmistä ja toisi 14 miljardin vientitulot, niin niitä työllisiä tai tuloja ei nyt ole missään. Elpymisvälineen piti näkyä Suomen vientinä nettosaajamaihin. Sen sijaan espanjalaiset ajelevat nyt halvemmalla polttoaineella ja italialaiset kunnostavat talojaan Suomen piikkiin.

– Vihreän siirtymän varjolla tehtävät TKI-lisäpanostukset ovat todella tarpeen, kunhan ne menevät tarvittavien uusien teknologioiden perus- ja soveltavaan tutkimukseen, ei johonkin intersektionaaliseen feminismiin.

Myös menot laitettava tärkeysjärjestykseen

Ranne muistuttaa, että uudet, vielä keksimättömät tai varhaisessa kehitysvaiheessa olevat teknologiat vaativat aikaa kypsyäkseen kaupalliseen käyttöön. Aikaa, jota Suomen järjetön hiilineutraaliustavoite vuoteen 2035 mennessä ei anna. Sen sijaan yhteiskuntaa pakotetaan ottamaan käyttöön teknologioita, kuten tuulivoimalat ja sähköautot, joiden käyttöönottoon eivät mitkään luonnonvarat tule riittämään.

– Venäjän raukkamaisen hyökkäyksen Ukrainaan tulee laittaa uuteen tärkeysjärjestykseen myös olemassa olevat menot. Omavaraisuuteen pyrkimisen pitää koskea Venäjän energiasta irtaantumisen lisäksi myös taloudellista omavaraisuutta – nykymenolla Suomi kohtaa jokaisen uuden kriisin entistä huonommassa kunnossa, Ranne ennustaa.

Maahanmuuton vaikutus on vakavaa itsepetosta

– Masentavinta on hallituksen älyllinen epärehellisyys, Ranne jatkaa.

Työllisyysaste kasvaa, mutta tehdyt työtunnit eivät, koska osa-aikaisuus kasvaa koko ajan. Syynä on muun muassa tuloloukku – tulojen lisääminen ei kannata, koska verottaja vie lisätuloista liian suuren osan.

– Toinen suunnitelman vakava itsepetos on laskea maahanmuuton vaikutus ikään kuin maahanmuuttajien työllisyys ja etujen käyttö olisivat samalla tasolla samanikäisen kantaväestön kanssa. Tämä aiheuttaa kestävyysvajelaskelmaan suunnitelmakaudella miljardien aukon!

Velkaantuminen lähtee kohta täysin hallinnasta

Ranteen mukaan valtiontalouden painelaskelma on sellainen, että velkaantuminen lähtee täysin hallinnasta vuoden 2030 jälkeen. Kielteisiä riskejä on loputon lista: sota, korot, inflaatio, velkaantuminen, vihreä siirtymä, osa-aikatyö, pakolaisten ja maahanmuuttajien kustannukset.

– Ellei kestävyysvajetta oteta nyt kiinni, pelkästään jo korkoriskin saati useamman riskin toteutuminen voi tehdä sen mahdottomaksi jatkossa. Seuraava vaalikausi 2023-2027 on kriittinen, eikä nykyisestä hallituspohjasta ole talouden kuntoon laittajaksi millään aikajänteellä, Ranne epäilee.