Ranne: Valtion omistajaohjaus petti täysin – ”Ministeri Tuppuraisen on kannettava poliittinen vastuunsa ja erottava”

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Lulu Ranne totesi (25.7.) Ylen Aamu tv:n ja radion Ykkösaamu-lähetyksissä, että valtion omistajaohjaus petti Fortumin tapauksessa. Myös omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen epäonnistui Ranteen mukaan tehtävässään.

– Valtion syy omistaa 50,8 % Fortumista on strateginen: ”sähköntuotannon riittävyyden varmistaminen myös poikkeusolosuhteissa”. Yhtiön toimialan ydin on sähkön, lämmön ja kaasun tuotanto, hankinta, siirto, jakelu ja myynti. Sen sijaan Fortumin toimitusjohtajan mukaan yhtiön tarkoitus on edistää muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Lisäksi Fortumin englanninkielisessä tiedotteessa 22.7.2022 kerrotaan, että se hankki Uniperin ajaakseen puhtaaseen energiaan siirtymistä kautta Euroopan, Lulu Ranne kertoo.

Suomalaiset maksavat saksalaisten laskun

Ranne toteaa, ettei Fortumin ilmastoristiretki Saksaan toteuttanut valtion energian huoltovarmuusstrategiaa vaan päin vastoin vaaransi sen toteutumisen. Suomalaisia kehotetaan nyt säästämään energiaa, koska sähkö ei ehkä riitä ensi talvena.

– Fortumin pitäisi olla ratkomassa Suomen energiaongelmia sen sijaan, että se tuhlaa suomalaisten maksaman sähköverkon myynnistä saamansa rahat saksalaisten lämmittämiseen.

– Vastoin hallituksen omaa omistajapoliittista periaatepäätöstä, omistajaohjaus ei ole edes nimennyt ketään Fortumin hallitukseen ennen kuin vasta 28.3.2022, kun kriisi oli jo pitkällä. Ei voi ohjata jos ei valvo, ja valvonta on pettänyt täydellisesti, Ranne sanoo.

Ongelmia jo ennen Venäjän hyökkäystä

Ranne huomauttaa, että Uniperin vaikeudet kaasusopimustensa kanssa alkoivat jo vuonna 2021, paljon ennen Venäjän hyökkäystä. Fortum hätälainoitti Uniperia 2,5 miljardilla jo joulukuussa 2021 ja uudelleen 1,5 miljardilla tammikuussa 2022. Lisäksi Fortum antoi Uniperille 4 miljardin lainatakaukset. Näillä rahoilla ja takauksilla on rahoitettu saksalaisten kiinteähintaista kaasua.

Fortum ja Uniper eivät ole Ranteen mukaan Saksan typerän energiapolitiikan uhreja, vaan osa sitä.

– On ollut valtava virhe lykätä riskienhallintavastuu valtionyhtiöille itselleen. Jos valtiolla on strateginen intressi valvottavana yhtiössä, omistajaohjauksen tulee myös itse arvioida sen toiminnan riskit valtion intressin kannalta. Yhtiön oma arviointi ei toimi, päinvastoin valvonnan puute aiheuttaa johdon moraalikadon, kun pääomistajan strateginen intressi tarjoaa yhtiölle ainakin hiljaisesti oletetun konkurssisuojan.

Tuppurainen markkinoi ”onnistumisena”

Ranne muistuttaa, että Fortumin ilmastoristiretki käynnistyi jo Jyrki Kataisen hallituksen aikana. Juha Sipilän hallituksessa Uniperin nurkanvaltausta olivat hyväksymässä keskusta, kokoomus ja sininen tulevaisuus.

Kriittinen enemmistöosakkuus Uniperissa hankittiin kuitenkin nimenomaan Sanna Marinin hallituksen aikana, sen tieten ja suostumuksella. Uniperin Fortumin tytäryhtiöstatus on mahdollistanut sen ajamisen paljon syvemmälle suohon ja riskien kertymisen paljon suuremmiksi, kuin mitä vähemmistöosakkuus olisi mahdollistanut.

– Omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen on epäonnistunut tehtävässään. Hän ei valvonut, hän ei reagoinut, vaikka keinoja olisi ollut. Pahinta on, että hän ei kerro koko totuutta Uniperin vakautusratkaisusta, vaan markkinoi sitä onnistumisena.

Demarit lykkäävät väistämätöntä

Ranteen mukaan ministeri Tuppurainen tietää hyvin, että Fortum tulee menettämään Uniperille antamansa 4 miljardin euron osakaslainan, jos haluaa säilyttää enemmistöosakkuutensa.

Demarit toivovat, että tämä tapahtuisi vasta kevään 2023 eduskuntavaalien jälkeen. Uniperin pelastuspaketti on vasta kulisseissa pitkään jatkuneen farssin ensimmäinen julkinen kohtaus, ja Fortumin oma pääoma on todellisessa vaarassa.

– Tämä väistämättömän lykkäys on se myönnytys, jonka Saksan sosiaalidemokraattinen liittokansleri Olaf Scholz antoi aatesisarilleen Tuppuraiselle ja Marinille.

– Fortumin johto ja omistajaohjausministeri Tuppurainen eivät ole huolehtineet Suomen kansallisesti kriittisestä sähkön huoltovarmuudesta. Johdon on kannettava asiasta vastuu, tarvittaessa omistajaohjauksen toimin. Ministeri Tuppuraisen on kannettava poliittinen vastuunsa ja erottava, Ranne vaatii.