Ranne: Pohjola vajonnut Saksan energiasiirtomaaksi

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Lulu Ranne kysyi eduskunnan kyselytunnilla elinkeinoministeri Mika Lintilältä EU:n suunnitelmista vastata sähkökriisiin.

– Pitääkö Pohjoismaiden hallituksien maksaa kansalaisilleen ja yrityksilleen siitä, että ne eivät käyttäisi sähköä, jotta sitä riittäisi Saksaan? Yksinkertainen kysymys, johon voi vastata kyllä tai ei, Lulu Ranne kysyi.

Elikeinoministeri Mika Lintilä ei totuttuun tapaan vastannut kysymykseen lainkaan, vaan vetosi Suomen olevan sodassa, että Suomessa energia on halpaa, ja että ollaan yhteisessä markkinassa.

Saksa maksattaa omat virheensä muilla

Ranteen mukaan Lintilän vastauksen voi tulkita vain yhdellä tavalla: Pohjoismaiden kuluttajien on tavalla tai toisella maksettava saksalaisten sähköstä.

Ranne muistuttaa, että olisi hieman helpompaa osoittaa solidaarisuutta Saksalle, jos se tekisi itse kaikkensa sähköpulansa helpottamiseksi.

– Päinvastoin, Saksa maksattaa omat sisäpoliittiset paineensa ja energiapoliittiset virheensä muilla sulkemalla loputkin ydinvoimalansa, jättäen vain kaksi ”varalle” ensi kevääseen asti.

”Myydään vain liikenevä sähkö kalliilla”

Ranne ei osta ajatusta, että Pohjoismaiden asukkaiden pitäisi maksaa omasta sähköstään järjetöntä hintaa Saksan takia, tai että se mitenkään edes auttaisi taistelussa Ukrainaa vastaan.

– Myydään vain liikenevä sähkö Saksaan kalliilla, kunhan oma tarve on ensin tyydytetty puhtaalla ja edullisella sähköllä. Tilanteessa, että joutuisimmekin tuomaan sähköä Euroopasta, se osuus vastaavasti saisikin olla kallista.

Suomen kansantalous kuralla

Ranne toteaakin, ettei Saksaa kiinnosta suomalaisen tai ruotsalaisen kuluttajan ahdinko. Tulemme aina olemaan reuna-aluetta Euroopalle, jossa meidät nähdään kuin siirtomaat muinoin, energiaraaka-aineen lähteinä.

– Niin sanotut asiantuntijat puolustavat sähkömarkkinoiden koskemattomuutta väittämällä, että omavaraisuuden ylläpito olisi kallista. Suomen kansantalous häviää nyt tässä sotkussa usean ydinvoimalan hinnan hetkessä. Näin ei voi jatkua, ja siksi perussuomalaisten välikysymys ilmasto- ja energiapolitiikasta on enemmän kuin perusteltu, Ranne sanoo.