Lulu Ranne: Suomen on irtauduttava venäläisestä energiasta – myös sähköstä

Eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Lulu Ranne vaatii, että Euroopan, mukaan lukien Suomen, on nyt ryhdyttävä päättäväisesti irtaantumaan venäläisestä energiasta ja muista huoltovarmuuden kannalta kriittisistä raaka-aineista. Riippuvuuden venäläisestä energiasta otti esiin perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio eduskunnan ulko- ja turvallisuuspoliittisessa keskustelussa keskiviikkona.

– Suomen tilanne on vakava. Venäjältä tuodaan haketta, öljyä, kaasua, hiiltä ja mm. 80 % elintärkeiden kalium- ja typpilannoitteiden pääraaka-aineista. Lisäksi Venäjältä tulee tälläkin hetkellä 1 400–1 500 MW:n teholla sähköä, kommentoi kansanedustaja Lulu Ranne tiedotteessaan keskiviikkona.

Energian hinta nousee ilman viherverotustakin

Sähkön osalta on Ranteen mukaan huolehdittava siitä, että Suomi on se, joka vetää töpselin irti, ja on siihen valmis. Maamme energiahuolto tulee siten vaikeutumaan ja hinta nousemaan ilman kovaa viherverotustakin.

– Ukrainan presidentti on esittänyt taloudellisen isänmaallisuuden ohjelmaa, jolla alennetaan ukrainalaisten yritysten ja kansalaisten verorasitusta, mukaan lukien polttoaineiden arvonlisäverotusta.

– Suomenkin hallituksen on nyt viimeinkin laitettava asiat tärkeysjärjestykseen ja käynnistettävä toimenpiteet, joilla vähennetään tuontiriippuvuutta mm. palauttamalla kotimainen turve energiapalettiin. Kansalaisten ja yritysten kustannusrasitusta on helpotettava energian veronalennuksilla, Ranne vaatii.

Turvetuotannon alasajo on keskeytettävä

Ranne huomauttaa, etteivät hallituksen turpeeseen kohdistuvat huoltovarmuustoimet ole toimivia. Ei Suomeen ole jäämässä turveyrittäjiä odottelemaan valtion huoltovarmuustilauksia.

– Turvetuotannon alasajo on keskeytettävä välittömästi, ja turve otettava täysimittaiseen ja kasvavaan käyttöön korvaamaan venäläistä tuontienergiaa.